Klik hier voor de workshop op vrijdag 21 juni 'Waarom doe ik wat ik doe?!'

Logo Coachpraktijk Fresh
Bernadette van Dongen is coach voor jongvolwassen in Tilburg en heeft haar praktijk in de spoorzone.
fresh-icon-green-512x512
5 tips tegen jouw belemmerende gedachten

Date

Een scherp brein is een brede lach. Voel jezelf goed met heldere gedachten.

Belemmerende gedachten, iedereen heeft ze. Ze maken ons onzeker, zorgen voor stress en kunnen zelfs leiden tot een burn-out. Maar wat zijn belemmerende gedachten? En hoe kom je ervan af? Belemmerende gedachten begonnen als ‘gewone’ gedachte, maar we zijn er echt in gaan geloven. Daardoor is het een overtuiging geworden. Je kent ze misschien vast wel:

● Ik mag niet falen

● Ik moet de lat hoog leggen voor mezelf

● Ik ben niet aantrekkelijk genoeg

● Ik doe het nooit goed genoeg

● Ik kan geen ‘’nee’’ zeggen

Zulke overtuigingen vormen jouw waarheid, terwijl ze helemaal niet waar zijn. Het zijn de saboteurs van ons leven, omdat ze ons ervan weerhouden te doen wat we graag willen. Deze killergedachtes houden ons klein en staan een beter en fijner leven in de weg. Zie het als rijden met de handrem aangetrokken.

Belemmerende gedachten wil je niet! Gelukkig kun je ze veranderen in helpende gedachten. Helpende gedachten dagen je uit en laten je dingen doen waar je stiekem altijd van gedroomd hebt. Helpende gedachten zijn dus waardevol voor in jouw leven. Maar hoe zet je belemmerende gedachten om in helpende? Dat kost tijd, doorzettingsvermogen en wilskracht. Hieronder geef ik je een aantal tips zodat je er vandaag al mee aan de slag kan gaan!

1. Onderzoek wat jouw belemmerende gedachten zijn. Vaak komen die gedachten regelmatig terug, kijk maar eens naar de voorbeelden hierboven.

2. Probeer te achterhalen wanneer die gedachten zijn ontstaan. Misschien heeft een docent ooit tegen je gezegd dat je iets niet kon, wat je bent gaan geloven en waardoor je nu vindt dat je niets waard bent.

3. Buig de beperkte gedachte om naar een helpende gedachte. Dat doe je met een positieve zin waarin je gelooft en die realistisch is. Schrijven doet daarbij wonderen. Noteer bijvoorbeeld op de ene kant van een vel je negatieve gedachte zoals bv ‘’Ik ben niets waard’’, en aan de andere kant de ‘tegenstelling’: ik ben net zoveel waard als iedereen. Zo’n zin noemen we een affirmatie.

4. Maak jouw helpende gedachten je eigen. Dat kun je doen met jouw gemaakte affirmatie. Zorg ervoor dat je de nieuwe helpende gedachte een paar keer per dag hardop uitspreekt of opschrijft, zodat hij echt bij je binnenkomt. In mijn volgende blog vertel ik hier meer over.

5. Aan de slag! Zolang je in je comfortzone blijft, verandert er niets. Dus… Wil(de) je graag backpacken, gitaarspelen of sporten, maar durfde je niet omdat je dacht dat het niets voor jou was? Pak je helpende gedachte erbij, ga op onderzoek uit, spreek met mensen en laat je inspireren!

 ‘’Leef meer denk minder!’’

Artikel delen? Graag!

Meer
artikelen

Onzeker door het leven

Regelmatig schrijf ik op social media over onzekerheid. Of beter gezegd weinig vertrouwen hebben in onszelf of de omgeving. Een blog hierover mag niet ontbreken.

Benieuwd wat Fresh voor jou kan betekenen?